söndag, september 21, 2008

Skolan är onödig

Jag vill inte läsa matte b, det måste vara typ den mest onödiga kursen. Det vi lärt oss hittills är saker som jag är väldigt säker på att jag aldrig kommer använda och om några år inte komma ihåg. Eller vem försöker jag lura, inte om några år, jag kommer inte komma ihåg det typ en månad efter kursen är slut hehe. Motivationen blir liksom noll när man känner att man inte kommer ha nån nytta med det. Det ända är att man får någon/några bokstaver på ett papper, och matte b är bara 50 poäng så då känns det ännu onödigare. Har i alla fall som mål att aldrig räkna matte hemma, bara i skolan. Det borde gå med min skolas antal håltimmar och tempot i matten som ska vara rätt lugnt förhoppningsvis. Matteboken ska vara i skåpet, bara hemma när jag behöver hjälp helt enkelt. Ska verkligen göra allt jag kan för att det ska bli så :) Min ph tycker att jag egentligen ska göra allt i skolan så jag får min fritid men det kommer jag inte hinna. Men vissa ämnen kan jag tänka mig att göra hemma liksom. Sen är jag rätt arg på hela samhällsprogramssystemet, dem kan lika gärna döpa om det till typ "programmet för dem som inte vet vad de ska bli men vill ha högskolebehörighet". Jag valde samhällsprogrammet för att jag älskar språk, politik, att skriva osv. Jag vill ha vilda diskussioner, lära mig av andras åsikter osv. Det har inte varit mycket av det inte. Och då går jag ändå sam/sam. Tycker man ska skapa ett riktigt samhällsprogram där man läser geografi b, samhälle c, psykologi b osv. Och sen tycker jag att man ska ta bort matte b från vissa högskoleutbildningar, man borde inte behöva kunna andragradsekvationer för att bli psykolog.

Egentligen är det ju en massa gubbar (och någon kvinna) som sitter och bestämmer vad vi ska slösa bort våran ungdom på.....*suck*. Ska inte hylla usa för mycket men dem har faktiskt lite större valfrihet där eftersom dem inte tar ett helt program så som vi gör utan de får kombinera mer fritt.

Men men, lösningen på ångesten denna gången är alltså att inte ha något orimligt betygsmål i matte och bara plugga matte i skolan. Och sen får man ju göra det bästa av de samhälls ämnen man faktiskt läser.

Har insett att livet är så mycket mer än plugg, det finns mycket mycket viktigare saker. Jag ångrar all den tid jag la ner på skolan när jag gick på högstadiet, hade ju kommit in på mitt gymnasium med ganska mycket lägre betyg. Och med de betyg jag hade kunde jag ju komma in typ överallt, men vilken nytta hade jag av det när jag inte ville gå på dem skolorna och aldrig hade velat det?

Over and out

Inga kommentarer: