torsdag, mars 19, 2009

Debatt

Hallu! Nu sitter jag nyduschad i min underbara badrock, härligt. Har varit på gymmet och svettats tidigare ikväll. Sen trodde jag att jag var på väg att få migrän men efter mat och dusch så var läget lugnt. Nu tänkte jag strax slänga ihop en kladdkaka och tvätta.

Har precis kollat på Debatt så jag är lite förbannad nu haha, handlade om kärnfamiljer och skilsmässor. Jag blir så ARG på folk som anser att kärnfamilj är det enda som är rätt&riktigt och att det alltid är det bästa alternativet. Jag brukar säga att mina föräldrars skilsmässa är det bästa som hänt mig. Jag tror att man får en helt annan relation till sina föräldrar när dem är skilda, dem blir inte en enhet längre. Jag upplever att man ser dem mer som egna individer och det har varit positivt för min relation till mina föräldrar att jag t.ex. kunnat diskutera vad jag får göra och inte får göra, pengar osv. med en av dem för jag tror att relationen blir starkare av det. Jag tror att föräldrar som är tillsammans blir mer en enhet. Som skilsmässobarn har man också ofta en möjlighet att umgås mer med den föräldern som man har mer gemensamt med, för man väljer inte sina föräldrar och jag tror att de flesta tyr sig mer till den ena. Jag tror att man som föräldrar också gynnas av en skilsmässa för man får en annan relation till sina barn, man måste inte te alla beslut som gäller barnet med den andra partner osv. Den stora nackdelen som skilsmässobarn tycker jag har varit att ha två hem men det har jag inte nu förtiden så det är borta och man måste inte nödvändigtvis bo hos båda föräldrarna. Det är ju faktiskt förhoppningsvis en massa år då man ska ha relation till sina föräldrar utan att bo hos dem. Olika saker funkar för olika människor och de flesta saker har både positiva och negativa sidor. Kärnfamilj är helt enkelt inte alltid det bästa.

Imånn ska jag till läkaren och allum och sen blir det Laserdome med en hel del människor.

Kram!

1 kommentar:

niffin sa...

Vilka intressanta synpunkter du har! (Får väl säga då at jag inte heller tror på "den enda rätta" kärnfamiljen.)

Du är utmanad! http://enmenettlejon.blogspot.com/2009/03/utmaning.html