tisdag, juli 11, 2006

Weekend i skåne

Kanske dags att skriva lite om skåne resan....

Fredag: Åkte hemifrån vid halv elva och hämtade upp Anton på vägen. Det regnade en del under bilfärden och solen lyste ingestans. Fikade uppe på hallandsåsen, även om det inte var soligt så var det varmt så vi satt ute :) Åkte igenom landbyggden i skåne och släppte av Anton i någon liten ort. Jag och pappa åkte till Skurup där vi skulle bo och eftersom vandrarhemmet inte öppnat än så åkte vi till ett "friluftsbad" som låg jättenära. Där solade vi och badade i poolen. Vi köpte även glass, och kö + värme blev lite för mkt för mej och jag fick ett blodtrycksfall, inte så kul :( Mådde skitdåligt i typ 5minuter, e så läskigt när det börjar snurra i huvudet, men jag svimmade ju inte i alla fall, tur de. Lite senare åkte vi till vandrarhemmet och checkade in åså handlade vi lite crosianter och aftonbladet och så. Och jag la mej på filten i den mysiga trädgården som tillhörde vandrarhemmet och läste.
Sedan gjorde jag iordning mig och sen åkte vi till malmö där vi efter att letat parkering en stund hittade en mysig uteservering där vi käkade kyckling, mums.
Sedan tog vi en tur ner till Turning Torso och hamnen, huset är riktigt coolt och området runt omkring är fint, speciellt Öresundsbron by night :)

Lördag: Åkte till köpenhamn i regn, var lite orolig över att det skulle fortsätta men när vi kört över bron och kom in till köpenhamn så var de inget regn :)
Gick fram och tillbaka på ströget och det blev finare och finare väder. Köpte en kofta på Zara för drygt 50 svenska kr. Och pilgrim smycken som var jättefina och billigare än i sverige tror jag.
En ring och ett halsband blev det, lila blommor, så fiiina :D
Fikade på ett mysko kaffe som inte hade skedar, jag käkade chokladkaka med grädde och de hade inte skedar haha, fick doppa kakan i grädden, haha.
Sen åkte vi till den lilla havsfrun, mysko att en rätt ful staty kan bli så känd men men.
Käkade go glass i alla fall, nån som sätt smaken chocko marcipan i sverige? Grymt gott!
Sen åkte vi hem åkte vilse lite men men =)
Käkade återigen goda crossianter och läste aftonbladet. Och sedan dags att åka till malmö för mat. Vi gick till lilla torget som var fyllt med restauranger och typ alla hade minst en storbildstv som sände macthen haha.
Valde en och beställde sedan vår mat som de på bordet brevid fick haha. Det va typ från frankrike och upptäckte inte att de fått fel mat. Sedan kom servitören med lamm och vi bara ne vi ska inte ha lamm, sen kom de tbx å sa att de gjort fel haha. Vi fick vänta lite till på vår mat, men det gjorde inget för oss. Stackars dom på bordet bredvid som fick äta de vi beställt haha.
Nu tycker de nog inte om sverige XD.
Vi fick gratis jättegod efterrätt som plåster på såren å de fick inget extra, mysko mysko.
När vi gick från restaurangen tillbaka till bilen hörde vi vrål, första målet i matchen ;)
På vägen skulle pappa ta ut pengar och när han fick två 500 sedlar av bankomaten utspelade sig denna situation -
Jag: Varför fick du svenska pengar?
Pappa: Varför skulle jag inte få det?
Jag: Vi är ju i danmark.
Pappa: (skratt) var är det där jourteamet vi såg förut.
Haha, jag blev helt chockad över mig själv, haha. Det var så naturligt att säga "vi är ju i danmark". Var antagligen för att vi växlat pengar i danmark, och snackat om att åka till helsingör på söndagen och pappa sa innan han tog ut att de e bra å ha lite kontanter imånn eller nått sånt. Sen så känns det ju som man e utomlands när alla snackar skånska, haha.
På kvällen läste jag i min bok som handlar om en nanny i New York, började komma in i den lite, trevligt. Hade tänkt läsa en del, men sen vill man göra så mkt saker och sen blev de ju att man köpte aftonbladet också.

Söndag:
Packade ihop grejjerna och checkade ut. Åkte till Lund för att plocka upp Anton och åkte sen till Malmö. Parkerade i närheten av Turning Torso, och gick runt i det området och fotade. Det var fint med havet och badplatsen och en massa folk låg och solade. Och alla husen i området såg olika ut, annorlunda :) Och turning torso var häftigt men vi såg ju de redan på Fredagen.
Vi fikade på ett fik med riktig kladdkaka där de hade skedar, haha.
Sen kollade vi runt lite bland husen och fotade och sen köpte vi tidningar och la oss på en gräsmatta och läste.
Sen åkte vi till statioen och hämtade Maja.
Sedan började bilresan hem, med ett trevligt stopp i träslösläge (nått sånt hette det), där ligger ett känt glasställe med smarrig åhusglass. Jag tog en banansplitt med banan, grädde, chokladsås och tre kulor (after eight, dumle och hmm tog jag päron kanske...). Man fick det i deras hembakade rån som hade en annan form än vanliga, de va typ inte så långa utan istället bredare och passade perfekt i handen, såna borde de ha på fler ställen!
Sedan åkte vi hem....och tror ni jag packat upp ;) NEJ! Haha.

En annan grej som e så trevligt med att åka bort är frukostbuffén. Även om den e mkt mindre på vandrarhem än hotell så är det ändå så skönt att bara gå upp hoppa i kläder och springa ner och ha en massa pålägg å välja på, å färskt bröd å allt :)

Puss på er!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad var det för mat ni beställt som fransmännen fick? :D

(Frukostbuffé är bara bäst!)

The Hanssons sa...

hejsan

trillade över din blogg. förstår att det ska bli spännande att åka till usa som utbytesstudent. Får man fråga varthän det bär??
B

Sparkling sa...

Niffin: Pappa hade beställt en slags grillspett å ja hade besällt oxfilé och bakadpotatis.
Aaa dee bäst:D

Nika: Kul att du hittat hit :)
Förmodligen blir det Mississippi men eftersom jag inte fått familj kan det fortfarande ändras.

Anonym sa...

Hahaha!! Ja, Skåne och Danmark är lika.
Vi tillhörde ju dem för längesedan.
Jag anser mig själv vara helt skånsk, men också halvt svensk/dansk hehe

Sparkling sa...

haha aa :)
undra vad de står i ditt pass ;)