fredag, januari 19, 2007

Jämställdhet och annat smått och gott

Go morron Go morron =)

Igår så sa var det en professor som sa på tv (morrongänget) att män och kvinnor e olika i hjärnan. Ganska intressant, ska nog läsa hennes bok nån gång. Jag och min pappa hade en diskussion om jämställdhet häromdagen, då jag bla. tog upp att jag tycker sverige "mäter" jämställdhet fel, man går på utbildning, lön och sådana saker. Man ser ofta ner på länder med många sk. hemmafruar. Jag sa att jag tyckte att man måste inse att vi är olika men självklart ska man ha lika lön och samma rättigheter, men alla får ju välja att vara t.ex. hemmafru om dom vill, och sen sa jag att killar kanske inte gillar såna saker man ska gilla för att va en bra "hemmaman" och jag fick enligt professorn lite rätt på de typ att killarna tror att barnen klarar mer än vad dem gör och ser inte farorna så som tjejer gör. Hihi. Hon sa också att de va nått ämne i kroppen som bara tjejer har som gör att tjejer får typ får andra känslor för barn och att bli mamma och sånt. Men en del tjejer saknar det ämnet, funderar på om jag gör det för jag har aldrig direkt viljat ha barn, och alltid känt mig lite utanför och onormal när andra diskuterat framtiden med barn och familj och sånt, har aldrig tyckt om barn sådär jätte mycket. Vem vet hihi.
Sen sa hon att tjejer e sämre än killar på geometri, så nu behöver ja inte fundera mer på varför ja e så kass på just geometri hihi.

Och sen idag så skickade ja in ett sms till dom (morrongänget) för Linda (programledare) sa en grej ja reagerade på och då svara hon på min fråga live hihi. Lite kul.

Sen blev jag väldigt glad när ja satte mig vid datan för jag hade fått ner 7 grejjer, 6 what about brian avsnitt och SATC säsong 2.

Senare idag ska jag promenera i slottsskogen.

KRAM!!

5 kommentarer:

niffin sa...

Hjälp, detta läste jag innan jag skulle gå & lägga mig.. *min hemmafruhjärna går i spinn* ;)
Nä, jag tror inte alls på det där hon säger. Här är en länk: http://www.feminetik.se/diskutera/index.php?sub=4&mid=231935 LÄS!!

Anonym sa...

de e inget hon hittat på utan de e sånt som forskare över hela världen kommut fram till =)

niffin sa...

*host* Läste du i länken? ;)

Sparkling sa...

ja skummade lite =)verkad eju mest vara en bunt människor som inte VILLE att de skulle va n¨ån skillnad ;)

niffin sa...

Haha, ja, sanningen ligger nog nånstans däremellan. ;)
Tror ändå mer på skillnader mellan individer än mellan könen.