fredag, december 17, 2010

Dag 16 – Det här upprör mig

Det finns mycket som upprör mig då och då, t.ex. kollektivtrafiken. Men mest är det nog all orättvisa i världen, att folk bara bryr sig om pengar/status/prylar och inte om sina medmänniskor. Och det känns extra aktuellt så här i juletider. Jag försöker att alltid sänka pengar till välgörenhet i juletider och inte bara spendera massa pengar på mina nära&kära. I år har jag t.ex. köpt en handmålad julkula och fina armband från Unicefs gåvoshop. Tidigare år har jag t.ex. gett bort kort där det står att jag skänkt pengar till t.ex. myggnät som skyddar mot malaria. Jag blir jätteglad av att få den typen av presenter också, jag har t.ex. en insamling på facebook nu i samband med min 20årsdag, http://wishes.causes.com/wishes/146430?bws=fb_stream_wish. Jag blev jätteglad när jag såg att min mamma skänkt pengar dit. När jag tog studenten så fick jag ett bevis på att en get vid namn Antonia hade skänkts till en fattig familj, jag blev så glad! :) Jag försöker ofta tänka om det finns någon välgörenhets grejj som någon jag känner skulle uppskatta, när min kompis som kallas för tiger fyllde 20 så skänkte jag pengar till tigrarna som faktiskt är utrotningshotade! Nu spårade jag iväg lite men summasumarum, jag blir upprörd på folk som spenderar en massa saker på sig själva och sina nära&kära men inte tänker på resten av världen, jag blir också arg på människor som inte bryr sig ett skvatt om miljön!

Inga kommentarer: