måndag, augusti 06, 2007

Shopping&Buskis

Tänkte berätta lite om de senaste dagarna :)



I torsdags kom vi hem från den lilla semestern och efter att ha käkat och duschat och packat och slappat lite så åkte jag till C och vi snackade, käkade popcorn och hon fick lite kexchoklad och toblerone av mig eftersom jag och familjen vann det på Liseberg.

Sen hämtade pappa mig och vi åkte hem och snackade en del.



På fredagen så åkte jag och pappa till netonnet....ska först berätta lite om varför vi åkte dit -

I onsdags pajjade min digitalkamera, den åkte nog i golvet i båten när det guppade eller så, det är displayen som är pajj tror vi, den tar alltså fortfarande bilder men man kan inte göra inställningar osv. I en fotobutik vi gick till så sa dem att det var inte ekonomiskt att försöka laga den för det var så dyrt med reparationer på kameror :(

I onsdags tappade pappa även sin digitalkamera i havet, men den var gammal och han hade redan bestämt vilken kamera han skulle köpa och allt, så den var verkligen på utgång.

Pappa vågade inte säga till försäkringsbolaget att två kameror gått sönder på samma dag, då hade vi nog inte fått några pengar, men hans var så gammal att några pengar för den hade vi nog ändå inte fått. Men det var jättelätt att få pengar för min, för vi har aldrig anmält nått och haft den försäkringen i typ 6år eller nått, så dem krävde inte kvitto, eller bevis på att den var trasig eller nått. Och dem gick på pricerunner priset vilket var typ 200 dyrare billigare än vad vi köpte den för nästan prick ett år sedan. Självrisken var på 1000 spänn, vi får typ 1100 eller om det var lite mer. Så "förlorar" bara typ 800kr. Pappa "vågade/ville" inte berätta för mig att han tappat sin kamera i havet för än vi sågs face to face haha, men förståeligt för om han sagt till mig när jag ringde honom precis efter jag upptäckt att kameran var pajj att han nyss tappade sin i havet hade det bara känts värre för mig, men nu är det nästan lite komiskt, vad var oddsen för det liksom? Två kameror på samma dag.......

Pappa betalar självrisken för mig, och att köpa en olympus är sjävklart för jag har två minneskort, det är ju värt ca 800kr tror jag.

Jag vill ha denna, men har egentligen bara råd med denna. Så jag tänker vänta och hoppas på att priset sjunker lite inom de närmaste månaderna, min kamera är som min andra hand, jag fotar jämt, men pappa köper ju ny så jag överlever nog ett tag.

Min gamla tar ju fortfarande bilder så ska experimentera lite med den för att se om man kan använda den lite iaf. och i nödfall har jag så klart min vanliga gamla kamera som inte är digital.

Jaja, iaf. så var vi på netonnet för att köpa kamera till pappa, men den var slut, så han ska köpa den i en annan butik imånn om allt går som det ska.

Men vi köpte iaf. en ny micro, en lagom stor i rostfritt, underbar i jämförelse med vårat gamla schabrak. Köpte även videoband och en såndär grej som gör att man kan lyssna på mp3n i bilen.

Sen åkte vi till elgiganten där vi köpte hörlurar till oss båda, till våra mp3er, mina har nämligen gått sönder och pappa ville ha ett par som satt bättre när han cyklade och så.

Sen åkte vi och införskaffade färgprover till hall och badrum och sen handlade vi mat, skulle köpt en vattenkokare på ICA också men den var självklart slut, hoppas dem får in mer för den matchade ju våran nya brödrost...

Till middag blev det iaf. grillad entrecoté, hemgjord klyftpotatis och grillas majskolv = gott.

Sen åt vi grillad banan med mörkapelsinchoklad i.

Jag tryckte även i mig ett gäng kanelgifflar till buskisen som gick på tv. Såna gifflar e så himla gott.

Sen blev det att försöka somna hyfsat tidigt eftersom vi skulle upp hyfsat tidigt på lördagen.



På lördagen bar det nämligen av till Halland vid halv 12 tiden, först stannade vi i Varberg och besökte torghandeln, pappa köpte armband till farfars klocka och ett skärp. Jag köpte inget, fast vi köpte iof. färska donuts, gott.

Sen åkte vi till träslövsläge för en glass på tre toppar, jag tog smultron, blåbär och chokomarsipan och på det varm chokladsås, som liksom stelnar på, gott, inte som såndär vanlig på tub alltså.

Sen såg vi oss om lite kort nere i träslövsläges hamn.

Sen åkte vi vidare till Falkenberg och stranden, inte Skrea Strand utan en mindre som ligger vid en camping där vi bott när jag var liten. Vi slappade på stranden på en filt som alltid gått under namnet "bilfilten", jag ni fattar säkert att den typ alltid ligger i bilen ;)

Vi hade tagit med oss böcker men det var så härligt att bara ligga i solen och inte göra någonting hehe =)

Sen åkte vi vidare in till Falkenberg och åt en god pastarätt på uteservering, det var oxfile i tärningar typ med pasta och wokade (tror jag) grönsaker och pepparsås.

Sen åkte vi till stället där vi skulle se på buskis, nämligen vallarnas friluftsteater.

Parkerade bilen, tog på oss lite varmare kläder och gick till entrén.

Det var spännande att få se den teatern som man sett på tv live.

När man gick "in" så var det typ en rad med skyltar med bilder på de buskisar som varit här tidigare. Jag har sett två live förut, och en gäng till på tv, och nu skulle vi se Hemsöborna, som buskis.

Innan föreställningen började så köpte vi varsin pinnglass och gick runt och tittade lite och pappa berättade lite om Hemsöborna, orginalet alltså.

Sedan gick vi och satte oss, rad 6 satt vi på så det var bra platser men om man är så kort som jag är kan det vara svårt att se ibland i alla fall. Hamnade bredvid en hyfsat lång typ, bytte dock plats med pappa efter pausen så då blev det lite bättre. Såg ju det mesta bra men ibland fick man ju vrida på huvudet och luta sig och så för att se, men det gick bra. Är ju van, det blir man om man är typ 160 liksom hehe.

Föreställningen var i alla fall bra, riktigt rolig på sina ställen, härliga karaktärer och så men jag har sett bättre, kändes inte som riktig buskis.

Men vi var nöjda och det var värt bilresan, och det var en toppendag!



Idag (ja typ igår blir det ju för det är ju mitt i natten nu) så sov jag rätt länge, sen har jag mest slappat, men en liten tripp till stan blev det också för att byta bok i läsecirklen på wettergrens, hade egentligen viljat ha Jane Fondas sjävlbiografi och sen behålla den men den fanns inte så jag tog en ganska kort bok och hoppas på att läsa ut den innan den 15e och sen välja en annan som behålla bok. Sen blir det nya böcker, och en bra nyhet är att Bokia typ har köpt upp Wettergrens så i den nya kan man byta både på Bokia och Wettergrens vilket innebär att jag kan byta både i det centrumet som är i den ort jag bor och inne i stan som jag gör nu, checkt.

Läste igenom listan, en ny marklund bok är med kul, annars kände jag inte igen så många får läsa lite om dem på nätet nån dag.

Efter besöket i stan köpte vi thai mat, gott!

Sen slappade jag lite och packade ihop mina grejjor och så körde pappa mig till mamma.

När jag kom hit gick jag ut i trädgården och hundarna överföll typ mig hehe, speciellt Leo, Kita upptäckte nämligen inte mig förens en stund senare, hon var upptagen med att leka, men då blev hon typ galen haha, och så fort Leo eller Zimba ville kela med mig var hon framme, så himla svartsjuk är hon! Hehe.

Sen gick jag, Dennis och Owe ut med hundarna, en ganska lång promenad blev det.

Sen när vi kom tillbaka så hade Beck precis börjat så vi kollade på det och jag åt lite baugette och drack lite te.

Sen har jag alltså suttit här framför datan och jag borde nog gå och lägga mig men är inte trött, imorgon ska det nog bli fint väder, tjohoo!



Kram på er

3 kommentarer:

niffin sa...

Såna härliga dagar! :P
(Hemsöborna som buskis låter lite skumt. Undrar vad Strindberg skull eha sagt? ;)

Grillad majskolv är grymt gott.

Anonym sa...

aa =)

(hehe ja har ju inte sett orginalet men de mesta kan nog bli buskis ;))

aa=) /sparkling

niffin sa...

Ja, det är nog sant. Varhelst det finns en full präst är det buskis! ;)