torsdag, augusti 16, 2007

Kalmar

Tänkte berätta lite om Kalmar resan, som ni kanske vet var jag sjuker dagen innan vi skulle åka, själva avresedagen var jag dock piggare och mådde bättre och orkade med det planerade stoppet på Kosta Outlet, fyndade en sjal, en kofta, en väska och köpte även ett linjerat block, för att jag behövde det, inte för att det var speciellt billigt eller så =)

Bilder på fynden får ni nog imånn.

Vi hann även med både fika och glass =)

En liten reflektion över att köra genom småland, jag skulle aldrig kunna bo där, skulle få klasutrofobi, inget ont om småland, mysigt, men jag skulle inte kunna trivas där, för mycket skog, kanske är för att jag är uppvuxen i en storstad vid havet, men nej så skulle jag inte vilja bo.



På eftermiddagen kom vi fram till Kalmar och installerade oss på hotellet, lite senare efter en liten titt på buskisen på tvn så åkte vi in till stan, där pågick det stadsfest med musik och så,

så någon folkbrist var det inte hehe, men problem med parkering eller så hade vi ändå inte.

Vi åt på en mysig grekisk restaurang, inomhus för att slippa det mesta ljudet, vitlöksbröd till förrätt och sedan grillspett = gott!



På lördagen började vi såklart dagen med frukostbuffé och pappa upptäckte att blåvitt bodde på vårat hotell, haha. Sen kom han på att det kanske var b - laget men sen såg han i tidning att macthen spelades på lördagen, inte på söndagen som vi läst i en katalog kvällen innan. Så då var det ju A - laget =)



Efter frukost gjorde vi i ordning oss och åkte till Öland, där vi besökte Eketorps Borg, det var lite kul men fanns inte jätte mycket att se, ingen heldagsutflykt men det hade vi inte räknat med heller. Sen åkte vi vidare till fyren Långe Jan för fika, och promenad upp i fyren.

Sedan började det regna ganska snart efter vi satt oss i bilen, så vi körde till hamnen i Kalmar och satte oss och läste i bilen =)

Sedan köpte vi jordgubbar på väg tillbaks till hotellet, eftersom vi hade hört på radion att Blåvitt ledde med 3-0, sedan vann dem ju matchen med hela 5-0!

På kvällen hittade vi en trevlig uteservering med b.la. thailändskt och kinesiskt, jag tog friterat fläsk, föredrar kyckling, men det var helt OK. Till efterrätt blev det friterad banan med glass, grädde och sirap! Gott!

På söndagen åt vi frukost, packade ihop oss och åkte iväg till Öland, vi körde rakt över alvaret, ja va trött och halvsov eftersom jag antog att vi skulle ta samma väg hem och då kunde jag ta kort och så, samma väg hem skulle vi dock inte taq fick jag sen erfara, vi skulle ta en kortare väg hem, men jaja shit happens.
Vi kom i alla fall till en liten strand efter en del letande.
Där vart det i alla fall till en början ganska fint väder, vi läste och slappade och framför allt jag tog en del bilder.
På vägen hem stannade vi i hamnen som är på ölandssidan av bron, där tog vi en fika och kollade runt lite.
På kvällen åkte vi först till Kalmar Slott och kollade lite där, och blev typ attackerade av knott. Slottet var under lite reperation så några riktigt fina bilder var svårt att få.
Efter det åkte vi vidare för att äta middag, vi käkade på en uteservering vid torget eftersom stadsfesten var över och därigenom även den högljudda musiken, det var i alla fall trevligt.

På måndagen var det dags att efter frukost, packa ihop och resa hemåt, vi stannade till för en glass i Bleking och sedan spenderade vi eftermiddagen i Helsingö, där åt vi lunch, köpte ranchdressing och weinerlängd, kollade runt och jag åt en glass.
På färjan hem köpte vi anthon berg choklad och pappa köpte lite alkohol.
När vi började närma oss Göteborg möttes vi av både regn och senare regnbåge =)

Bilder kommer i nästa inlägg!

2 kommentarer:

niffin sa...

Verkligen härlig resa ni hade - ser fram mot bilderna! :)
(Hihi, så typiskt att ni bodde på samma hotell som Blåvitt! :P )

Anonym sa...

aa=) kmr snart ;)

(haha ja visst va de!)

/sparks