fredag, december 11, 2009

Fredagstema; Hejja stjärngossarna!

Nilla har bestämt detta kluriga tema (i alla fall klurigt för min del). Jag har väl inte direkt någon relation till stjärngossar, minns att de flesta killarna var tomtar när jag var liten, stjärngossar var nog inte så poppis. Har heller inget minne av att jag sett mina bröder vara det. Jag var i alla fall tomte många gånger när jag var lite, glitter och luciakronor var ju obekvämt och jag var lite rebellisk redan som liten ;) Men har varit tärna också på "äldre dar". I 6an skulle nån av tjejerna vara Lucia, jag ville inte vara med i den utlottningen utan var som vanligt tomte och läste dikt :) I 9an skulle Lucian röstas fram, inte heller då ville jag vara kandidat, men en tjej i min klass blev faktiskt Lucia! Tomte fick man inte vara, hmpf, jag var inte så sugen på tärna, vi hade levande ljus och jag var rädd om mitt hår...men hade det i två tajta flätor hihi :) Läste dikt även då. Luciatåg är något jag saknar! Speciellt på högstadiet var dom väldigt stämningsfulla! Bjuder på en bild från 9an jag i flätor i tredje "paret" och till höger.

Glad Lucia!

5 kommentarer:

Nilla sa...

Fint. Ha en skön helg.

Grekland nu sa...

Det där med att vara tomte är populärt hos alla, verkar det som, medan det är få som "vågar" vara stjärngossar. Jag skulle inte ha nåt emot att vara med i ett luciatåg igen, som tärna, det var länge sen sist! Trevlig luciahelg!

Annika sa...

Vilket långt och fint tåg! Trevlig helg!

HeLena sa...

Flätor är praktiskt och jag förstår att du var rädd om ditt hår. Ett år hade vi en tjej som hade långt (nästan ner till midjan) mörkt hår som lucia. Hon hade massor av stearin i håret, var tvungen att gå till frissan och få hjälp att få bort det. Jag har heller inte haft någon längtan att vara lucia. Tomtar hade vi inte....
Skön helg!!

Anna, Fair and True sa...

Var det några som var pepparkaksgubbar då? Lite tråkigt om alla bara är lucior, tärnor och tomtar i framtiden :(