lördag, oktober 10, 2009

Fredagstema; Sport (en dag försenat)

Erica har valt temat Sport. Jag skulle inte kalla mig för en sportig tjej men jag känner ändå att jag har en del att skriva på detta temat.

Jag har nog alltid haft en lite ångestfylld relation till sport. När jag var liten var jag väldigt blyg och osäker förmodligen var det därför som jag inte direkt "vågade" hålla på med sport. När jag gick i 5an började jag i dans för det ville jag verkligen testa, minns hur nervös jag var första gången, men jag trivdes och hade kul i den gruppen. Det var showdance vi dansade och jag höll på med det i ett år. Sedan dansade jag en termin tillsammans med en kompis i 7an, mtv någonting dansade vi. Under 1an i gymnasiet dansade jag och en av mina bästa vänner 2 terminer, första terminen var det street dance som gällde och andra blev det Lation show dance. Båda dansstilarna var roliga och det är kul att testa på nya dansstilar tycker jag! När jag började 2an i gymnasiet prioriterade jag bort dansen, hade inte tid och ork helt enkelt. Sjunger i kör en gång i veckan och tränar på friskis&svettis så det blev för mycket med det + dans + skola tyvärr. Utöver dans har jag tränat handboll lite grann när jag var yngre, inte speciellt länge dock men man var ju nästan tvungen att testa när man bodde i en handbollsort som jag verkligen gör. Badminton tycker jag är kul men det har aldrig blivit av att jag gått med i någon klubb, tennis vore kul att testa! Min pappa är hårt knuten till Friskis&Svettis, där har han tränat länge och han står även i receptionen en kväll i veckan. Jag är uppväxt med ett evigt tjat om friskis haha. På högstadiet började jag, först bas pass och sedan medel pass, step, kijympa m.m. Det gick i perioder hur mycket jag tränade. Så länge jag hade en träningskompis gick det rätt bra att komma iväg, när man är själv är det lite segare. När jag fyllde 16 testade jag gym, men det var svårt att komma iväg när man skulle träna själv. Men sen när jag hittade en träningskompis blev det lättare. Ett tag var jag ganska aktiv med gym och aerobics pass, men det har gått i perioder. Danspass som friskis nu har tycker jag är väldigt roligt. Målet under hösten är att vara på gymmet en dag i veckan och träna pass en gång i veckan, blir det mer än så är det ju ännu bättre!

Något som jag tycker väldigt illa om är skolidrott! Usch! Det har verkligen varit ångestladdat för mig och jag skulle säkert kunna skriav ett låååångt inlägg enbart om det, men jag skonar er från det.

När det gäller att titta på sport tycker jag att det kan vara kul att kolla på fotbollsmatcher på tv, som ikväll när det är Sverige - Danmark. Tycker om att kolla på baseball matcher live i USA. På tv kan det också vara kul med konståkning, saker som går fort som simning, en del friidrottsgrenar etc. kan också vara kul men jag ser inte jätte mycket sport på tv.

Jag bjuder på lite bilder från dansuppvisningar :)










Jag är lite lat och orkar inte fixa med länkar just nu men Erica har en massa länkar till andra fredagstema bloggare så kika där!

5 kommentarer:

Mia sa...

Det låter himla kul att testa olika dansstilar. Önskar jag hade gjort det, nu känner jag mig lite för gammal! =) Jag är uppvuxen med en mamma som är idrottslärare så jag har blivit sport-indoktrinerad sen barnsben. =) Visst är det lättare att träna tillsammans med någon. ha en bra helg! =)

Västmanländskan sa...

Jag har ju faktiskt också dansat i många år. Ja, när jag var yngre. Men på något vis kändes det aldrig som sport ;)

Norrsken och stjärnfall sa...

Kom på när jag läste ditt inlägg att jag också har tränat handboll också - inte speciellt länge. Har också dansat hiphop som det hette då iaf å salsa. Men jag håller med dig, visst är det lättare att bli motiverad om man har någon att träna med.
Hppas du har en trevlig helg.

Annika sa...

Kan bara hålla med dig om skolidrotten, vilken ångest det var. Speciellt när det var brännboll och man skulle slå och alla flyttade sig framåt :-) Hua!

Anonym sa...

maste kolla:)