tisdag, augusti 02, 2011

Krokstrandsfestivalen 2011

Gokväll!
Hoppas att ni haft en bra helg och att ni haft lika fint väder som jag har haft! Jag kom hem från Krokstrand sent i söndags kväll. Hade internet där men satt inte så mycket framför datorn så därför blev det inga uppdateringar här! Idag har jag i alla fall packat upp allt och bilderna är även redigerade så nu är jag redo att berätta om mina dagar i Krokstrand! :) Jag har även hunnit med övningskörning och körlektion sen jag kom hem, och även lite tvätt och annat hemmapyssel. Har även varit och valt och köpt färg till utemöblerna, gula ska dom bli istället för vita som de är nu, de har varit blåa tidigare och det vita täcker inte riktigt det blåa så det är inte jättesnyggt, och gult känns roligare! Så det är ett kommande projekt, bland tusen andra ;)
Lite av de andra grejjer jag skulle behöva göra är:
- Fixa med filmer från filmkameran
- Bränna bilder på cd-skivor
- Städa och rensa så att jag kan byta bokhylla på mitt rum
- Rensa hall-garderoberna
- Rensa badrumsskåpet
- Rensa och sortera massa lådor på vinden
- Rensa i arbetsrummet
- Laga diverse kläder
- Sätt in massa bilder i album
Och säkert något mer...men en sak i taget :)

Så...dags att skriva lite om Krokstrandsfestivalen då. Kan väl börja med att säga att det är en liten festival i Norra Bohuslän, Krokstrand ligger precis vid vackra Idefjorden och på andra sidan fjorden ligger Norge. Festivalen var tidigare en renodlad dansfestival men har sedan utvecklats och innehåller nu både musik, dans, föreläsning, barnaktiviteter, workshops m.m. Läs gärna mer på deras hemsida http://www.krokstrandsfestivalen.se/ :) I Krokstrand bor en god vän till min pappa, därför besökte vi festivalen förra året men bara en dag. Detta året var jag sugen på att stanna lite längre och även jobba som funktionär. Jag är även kompis med pappas kompis dotter, Stina, så det var ju en anledning till att jag ville dit såklart. Men det är en väldigt mysig och speciell festival som jag gärna bidrar till! :)

Jag åkte upp på onsdagen för att kunna vara med på funktionärsmötet som var på kvällen, pga. en tågurspårning fick jag åka buss typ halva vägen men det gick bra det med. Vi fick lite blandad info på mötet och sen delades vi in i de grupper vi skulle jobba i, jag skulle jobba som vakt så jag fick lite mer info om det. Vi tog en även en gruppbild med alla funktionärer. Sen åkte jag med Stina upp till huset och fick i mig lite mat och gjorde mig hemmastadd. Sedan var det dags för uppstartskväll på festivalen, en typ vissångare uppträdde och jag, Stina och hennes kille drack lite i restaurangtältet och tjötade. Sedan var det nattinatti :)

torsdagen sov jag ut och sen åt jag frukost osv. Sedan gick jag ner och hälsade på Stina och hennes kompis Lisa i deras massagetält, köpte lite mat och höll Stina sällskap en stund. Sedan var det dags för mitt första vaktpass, 17-21 jobbade jag. Vi blev uppdelade två och två, jag fick gå ihop med en kvinna som ursprungligen var från Göteborg men numera bodde i Oslo. Området var indelat i fyra vaktområden så vi bytte varje heltimme, så man fick variera sig :) Allt gick bra och det värsta som hände var väl att några lämnade en eld obevakad. Blev en del promenerande så man fick ju lite motion på köpet. Sedan gick jag hem och fixade mig lite och sedan blev det att njuta av bra musik nere på festivalen! Det var bra röjj med mycket dans, först var det RMK & Kompaniett som var typ hiphop med lite reagge influenser, sedan käkade vi lite och sen satt vi och kikade på Old Kerry McKee som var en riktigt häftig och duktig artist. Sedan var det General Knas och då var det svängigt vill jag lova! :) Sen knatade vi trötta hem.
Eftersom jag inte tog med mig kameran (platsbrist) så har jag inga bilder från onsdagen&torsdagen, fick min kameror först när pappa kom upp på fredagen.

fredagen kom min pappa upp och även flera andra familjevänner. Jag och pappa var på en bra och intressant föreläsning om VästSahara. Sedan blev det vin och chill i kvällssolen och sedan lite mat innan jag jobbade som vakt 21-00. Efter det blev det lite dryck med en vaktkollega (gick med en kille från Grebbestad) och vi dansade loss till det riktiga svängiga bandet Rapid Rock Haze. Sedan mötte jag upp Stina&co och först tänkte vi leta upp några med vattenpipa men de andra var så trötta så det blev hem och nana istället.

Huset jag bodde i under min vistelse i Krokstrand :)

Pappa i restaurangtältet :)

På lördagen så gick jag och pappa på en föreläsning om jordskepp, som är hus som är helt självförsörjande när det gäller både vatten, värme, el och mat. Alltså väldigt miljövänligt :) Det var en väldigt intressant föreläsning och om utvecklingen går framåt så kan jag tänka mig att bo i ett jordskepp i framtiden!
Efter föreläsningen gick vi hem en sväng och sedan blev det lite shopping nere på festivalområdet, jag köpte en klänning och ett armband, roligt att ha något som inte alla andra har ;) Pappa skulle på massage hos Stina och jag satt och njöt nere vid vattnet i väntan på min tur, jag hade nämligen bokat en helkroppsmassage. Det var väldigt skönt, en sån borde man få minst en gång i veckan! :) Jag var den sista kunden så tjejerna packade ihop lite och sen ville de ta ett dopp, det ville inte jag men jag var gärna fotograf istället! Sedan blev det middag uppe i huset, där det var full rulle. Sedan blev det lite förfest, eller ja vi hade förfest ganska länge. Jag började jobba vid midnatt och det var typ precis att jag hann i tid till mitt pass haha. Efter sista bandet fick vi hjälpa till att rodda och städa. Sedan när jag slutade vid tre så blev det partyparty nere vid stranden, det var mysigt men vi blev inte så långvariga och man somnade gott sen. 

Festivalområdet :)

Vid vattnet, precis utanför stora tältet.

Så vackert!

Stina och Lisa tar ett dopp!

Fyra härliga katter bor i huset :)

Massagetältet!

Jag som vakt :)

Konsert i stora tältet :)

Stranden by night :)

På söndagen var det dags att fira Stinas storasyster lite grann, mumsig tårta blev min frukost :) Sen var man rätt seg men orkade vara lite social i alla fall. Men tog en tupplur på eftermiddagen och sedan var det dags för funktionärsfest. Det blev en lugn men trevlig tillställning, vi bjöds på god mat och det hölls lite tal. Jag, Stina och hennes kille delade på en flaska vin och tjötade. Sedan slappade vi lite i huset innan vi åkte hem, så vi var hemma strax efter midnatt om jag inte minns fel. Är väldigt nöjd med festivalen! :)

Stina och jag på funkisfesten :)

Godnatt!

2 kommentarer:

Vocalissa sa...

Du verkar ha haft fullt upp, men låter väldigt trevligt också. Och så vackert det såg ut att vara där!

antonia sa...

Ja det är väldigt vackert!