torsdag, april 17, 2008

Viva la France

Tänkte berätta lite om Frankrike resan, dag för dag :)

Lördag - Åkte tidigt på morgonen till flygplatsen där det blev lite väntan, och även lite panikköp av solglasögon hehe. När vi kom till Frankrike så fick vi vänta en stund på väskorna och sen fick vi macka och vatten och sedan var det bara att hoppa in i bussen som skulle ta oss till Alpe D'huez. Bussresan tog typ 2 timmar tror jag och det var härligt att se att det var vår där. När vi kom fram till hotellet så blev jag rätt chockad över hur varmt det var! Så det var fort in med grejjerna på rummet och sen ut på altanen och sooola. Och läsa lite. Sedan var det lite information och det bjöds på varmt vin, gott. På kvällen åt vi fondue och det var jättegott.

Söndag - Vi fick gå upp ganska tidigt eftersom vi skulle åka med på gemensam skidåkning.
Efter en stor och god frukostbuffé var vi laddade för skidåkning. Vi var en grupp med några värdar och några resenärer som åkte tillsammans hela dagen. Det var lite jobbigt eftersom vi tappade bort varandra ibland men annars gick det bra. Skönt att få se lite av systemet med hjälp av folk som hittar. När vi skulle äta lunch så kunde inte servitrisen engelska så hon gav oss ett papper och en penna haha. Sedan var det skitkass service och vi fick vänta jättelänge på maten, men solen sken! Efter skidåkning blev det väl lite afterski med vin och så. Sedan tre rätters middag på hotellet.

Måndag - På måndagen var det väldigt dimmigt (egentligen molnigt när man är så högt upp) och det snöade även lite. Vi började dagen med att råka hamna i en puckelpist haha. Vi var tydligen på fel ställe när vi skulle möta vår skidlärare också haha. Men men det var en helt okej dag ändå. På kvällen var det fransk afterski på hotellet, med provsmakning av vin, ostar och lite köttpålägg, trevligt. Sen var det middag "som vanligt" hehe.

Tisdag - Skidåkning, lunch i solen, skidlektion och sedan ytterligare lite skidåkning. Det beskriver dagen rätt bra. Vi åkte tillbaka till hotellet ganska tidigt eftersom vi trodde att det var kvällsskidåkning så jag solade lite och sen åkte vi tillbaks till backen. Men det var ingen kvällsskidåkning, slut för säsongen hehe. Så vi åkte tillbaks till hotellet och så blev det lite afterski och sen middag.

Onsdag - Skidåkning, åkte ganska länge om jag inte minns fel. Sedan var det väl middag och sånt.

Torsdag - Skidåkning med picknick i backen tillsammans med andra gäster och personalen på hotellet. Mycket trevligt. Sedan afterski och middag.

Fredag - Skidåkning, vi åkte bl.a. ut på lite äventyr i backar vi inte åkt i tidigare och åkte även upp på toppen för att kolla utsikten och lyckades tappa två stavar. Sedan var det afterski och vi tog även en liten tur i byn för att köpa vykort (som jag fortfarande inte postat haha). Jag var ju så smart att bara ta kofta eftersom det var så varmt på altanen, men i byn blåste det så snacka om att jag frööös hehe. På kvällen blev det middag såklart :)

Lördag - Upp tidigt och käka frukost och sedan buss till flygplatsen. Sen flög vi hem och var hemma någon gång på eftermiddagen =)

Övriga saker jag har att berätta om veckan är att en del fotbollsspel spelades med blandat resultat haha. Att engelsmännen var väldigt högljudda när dem hade barquiz. Att personalen var väldigt trevlig, och en servitris var helt sjukt trevlig haha.